Bortglömda nyheter

Det är rätt klassiskt att många nyheter glöms bort. Själva ordet "nyheter" beskriver ju att något är nytt och hett, men vad händer sen då de inte är lika nya längre? de glöms bort och nya hittar kommer fram. Den här proceduren finns i hela mediavärlden. Jag tänker särskilt på Mix Megapol där en hit varar ganska länge och spelas på samma kanal minst 4 ggr om dagen. Men efter en tid finns inte denna längre. Då vi var så klara med att höra just den hiten varje dag kommer vi nästan aldrig mer att höra den igen. Självklart är det ju en positiv process i all ära till de kommande hitarna som också vill finna sina platser på toplistan.

Särskilda bortglömda nyheter som jag har i mitt arkiv är bland annat Summer Vine med Ville Valo och Natalie Avelon, som var en riktig pärla under den tiden den spelades. Sedan ville jag gärna köpa singeln eller albumet där den fanns men kunde inte, överhuvudtaget, hitta den i något album, singel eller samling. Likadant var det när Kent släppte skivan "Röd." På Spotify upptäcktes flera nya låtar i singelformat. Låtar som inte hade funnits förut, inte ens på "B-sidor." De fanns inte att köpa på varken, CDON, GINZA eller liknande internetverksamhet. Om nu är samlargalning i gruppen Kent och upptäcker dessa oslipade pärlor i Spotify, är det ju åt helvete att fortsätta samla om man inte kan få tag på allihopa! Självklart, som många av er redan tänker, kunde man ju ladda ner lagligt från Spotify och på så sätt få låtarna ner i sin dator. Men vad händer då med originalsinglarna. Låtarna har man men inte singlarna...

Jag tycker att ett system för bortglömda nyheter borde införas som beställningsdel i varje mediaverksamhet där det ska gå att hitta alla sina favoriter igen. Detta är en ännu ej förbrukad tjänst som skulle komma att bli väldigt stor tror jag. 

Btw, jag ser inget fel i Mix Megapol och tycker att de ska fortsätta leverera nyheter så som de gör. Det finns ju även Energy att lyssna på så nyheterna blir ju fler och om några försvinner så finns det alltid något mer att lyssna på på någon annan radiokanal.

hare hare
kanin kanin  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0